De richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent (in het Engels de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)) zijn gebaseerd op 4 principes:
- Waarneembaar
- Bedienbaar
- Begrijpelijk
- Robuust
De principes zijn onderverdeeld in 13 richtlijnen. Elk van deze richtlijnen is voorzien van toetsbare eisen (of ‘succescriteria’).
Deze toetsbare eisen zijn ingedeeld in 3 conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn ingedeeld op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp of de visuele presentatie van de pagina.
In WCAG 2.2 zijn er in totaal 86 succescriteria:
- 31 succescriteria op niveau A
- 24 succescriteria op niveau AA
- 31 succescriteria op niveau AAA
Bekijk de verschillende WCAG-versies
Richtlijnen toepassen
In de onderstaande lijst met richtlijnen staat mijn interpretatie van de WCAG. Het legt de kern van ieder succescriterium uit in duidelijke taal. Veel van de begrippen die ik hier gebruik staan uitgelegd in de begrippenlijst.
Voor de volledige specificatie verwijs ik door de officiële Nederlandse vertaling van WCAG 2.2.
Principe 1: Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
Succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Geef alle niet-tekstuele content een passend tekstalternatief.
Lees meer over niet-tekstuele content
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
Succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
- Geef geluidsfragmenten een transcript.
- Geef animaties (of andere bewegende beelden zonder geluid) een transcript of audiodescriptie.
Succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Geef filmpjes ondertitels waarin ook alle belangrijke geluiden zijn opgenomen.
Lees meer over ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Geef filmpjes een audiodescriptie als niet alle zichtbare informatie in geluid duidelijk wordt, behalve als het filmpje een media-alternatief is voor tekst.
Lees meer over audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Geef live uitgezonden filmpjes ondertitels waarin ook alle belangrijke geluiden zijn opgenomen.
Succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Geef filmpjes een audiodescriptie als niet alle zichtbare informatie in geluid duidelijk wordt.
Lees meer over audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Succescriterium 1.2.6 Gebarentaal (vooraf opgenomen)
Niveau AAA
Geef filmpjes een vertaling in gebarentaal.
Succescriterium 1.2.7 Verlengde audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AAA
Geef filmpjes een audiodescriptie als niet alle zichtbare informatie in geluid duidelijk wordt.
Succescriterium 1.2.8 Media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau AAA
Geef filmpjes en animaties (of andere bewegende beelden zonder geluid) een transcript.
Succescriterium 1.2.9 Louter-geluid (live)
Niveau AAA
Geef live uitgezonden geluidsfragmenten een transcript.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
Succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Zorg dat informatie, structuur en relaties in de content niet alleen in de vormgeving maar ook in de code is vastgelegd.
Lees meer over info en relaties
Succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Zorg dat de content in een logische leesvolgorde in de code is vastgelegd.
Succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Zorg dat instructies niet alleen afhankelijk zijn van zintuiglijke eigenschappen (zoals vorm, kleur, omvang, locatie, oriëntatie of geluid).
Lees meer over zintuiglijke eigenschappen
Succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
Zorg dat de schermoriëntatie van een apparaat kan worden aangepast zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.
Succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Zorg dat het doel van invoervelden waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld in de code is vastgelegd.
Lees meer over identificeer het doel van de input
Succescriterium 1.3.6 Identificeer het doel
Niveau AAA
Zorg dat het doel van onderdelen en iconen op de webpagina in de code is vastgelegd.
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
Succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Gebruik niet alleen kleur om informatie over te dragen.
Lees meer over gebruik van kleur
Succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Zorg voor een mechanisme om geluid dat automatisch speelt te pauzeren, te stoppen of zacht te zetten.
Succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
Gebruik genoeg contrast voor tekst en tekst op afbeeldingen.
Lees meer over contrast (minimum)
Succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Zorg dat tekst kan worden herschaald tot 200% zonder dat iets wegvalt of niet meer werkt.
Lees meer over herschalen van tekst
Succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Gebruik geen afbeeldingen van tekst als dezelfde weergave ook met eenvoudige code kan worden bereikt.
Lees meer over afbeeldingen van tekst
Succescriterium 1.4.6 Contrast (versterkt)
Niveau AAA
Gebruik genoeg contrast voor tekst en tekst op afbeeldingen.
Succescriterium 1.4.7 Weinig of geen achtergrondgeluid
Niveau AAA
Gebruik geen geluidsfragmenten met achtergrondgeluid of zorg voor een mechanisme om achtergrondgeluid te stoppen of zacht te zetten.
Succescriterium 1.4.8 Visuele weergave
Niveau AAA
Zorg voor een mechanisme om de weergave van tekstblokken aan te passen.
Succescriterium 1.4.9 Afbeeldingen van tekst (geen uitzondering)
Niveau AAA
Gebruik geen afbeeldingen van tekst.
Succescriterium 1.4.10 Reflow
Niveau AA
Zorg dat content kan worden herschaald tot een weergavekader van 320 bij 256 zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt en zonder dat horizontaal scrollen voorkomt.
Succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
Gebruik genoeg contrast voor niet-tekstuele bedieningselementen en grafische onderdelen.
Lees meer over contrast van niet-tekstuele content
Succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Zorg dat de stijleigenschappen van tekst kunnen worden aangepast zonder dat iets wegvalt of niet meer werkt.
Succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Zorg dat aanvullende content die verschijnt bij hover of focus kan worden benadert, gebruikt en worden gesloten.
Principe 2: Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
Succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Zorg dat alle functionaliteit te bereiken en bedienen is met het toetsenbord.
Succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Zorg dat de focus niet vast komt te zitten in een component.
Succescriterium 2.1.3 Toetsenbord (geen uitzondering)
Niveau AAA
Zorg dat alle functionaliteit te bereiken en bedienen is met het toetsenbord.
Succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Zorg voor een mechanisme om sneltoetsen uit te zetten of opnieuw in te stellen.
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
Succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Zorg dat tijdslimieten kunnen worden uitgezet, aangepast of worden verlengd.
Succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Zorg dat automatisch bewegende, knipperende of scrollende content kan worden gepauzeerd, gestopt of verborgen.
Succescriterium 2.2.3 Geen timing
Niveau AAA
Gebruik geen tijdslimieten.
Succescriterium 2.2.4 Onderbrekingen
Niveau AAA
Zorg voor een mechanisme om onderbrekingen uit te zetten of uit te stellen.
Succescriterium 2.2.5 Herauthentisering
Niveau AAA
Zorg dat gegevens niet verloren gaan als een gebruiker automatisch wordt uitgelogd.
Succescriterium 2.2.6 Time-outs
Niveau AAA
Geef een waarschuwing als een gebruiker automatisch wordt uitgelogd na een periode van inactiviteit.
Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
Succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Gebruik geen elementen die meer dan 3 keer per seconde flitsen.
Lees meer over drie flitsen of beneden drempelwaarde
Succescriterium 2.3.2 Drie flitsen
Niveau AAA
Gebruik geen elementen die meer dan 3 keer per seconde flitsen.
Succescriterium 2.3.3 Animatie uit interacties
Niveau AAA
Zorg dat animaties uit interactie kunnen worden uitgezet.
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
Succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Zorg dat herhalende blokken met content kunnen worden overgeslagen.
Lees meer over blokken omzeilen
Succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Geef webpagina’s een titel die het onderwerp of doel van de pagina beschrijft.
Succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Zorg dat bedieningselementen in een logische volgorde de focus krijgen.
Succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Geef links een linktekst die het linkdoel beschrijft.
Lees meer over linkdoel (in context)
Succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Zorg dat webpagina’s op meerdere manieren te bereiken zijn, behalve als ze onderdeel zijn van een stapsgewijs proces.
Succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
- Gebruik koppen die het onderwerp of doel van de onderliggende content beschrijven.
- Gebruik labels die het onderwerp of doel van de bijbehorende formulierelementen beschrijven.
Lees meer over koppen en labels
Succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Zorg voor een zichtbare indicator van de toetsenbordfocus.
Lees meer over focus zichtbaar
Succescriterium 2.4.8 Locatie
Niveau AAA
Zorg dat informatie over de locatie van webpagina’s binnen de website beschikbaar is.
Succescriterium 2.4.9 Linkdoel (alleen link)
Niveau AAA
Geef links een linktekst die het linkdoel beschrijft.
Succescriterium 2.4.10 Paragraafkoppen
Niveau AAA
Gebruik koppen voor paragrafen.
Succescriterium 2.4.11 Focus niet bedekt (minimum)
Niveau AA
Zorg dat bedieningselementen die de focus hebben niet helemaal worden verborgen achter overlappende content.
Lees meer over focus niet bedekt (minimum)
Succescriterium 2.4.12 Focus niet bedekt (uitgebreid)
Niveau AAA
Zorg dat bedieningselementen die de focus hebben niet gedeeltelijk worden verborgen achter overlappende content.
Succescriterium 2.4.13 Focusweergave
Niveau AAA
- Gebruik genoeg contrast voor de indicator van de toetsenbordfocus.
- Zorg dat de indicator van de toetsenbordfocus groot genoeg is.
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
Succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Zorg dat functionaliteit die gebruik maakt van meerpuntsgebaren of padgebaseerde gebaren ook te bedienen is met 1 klik of tap.
Succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Zorg dat een onbedoelde klik ongedaan kan worden gemaakt.
Succescriterium 2.5.3 Label in naam
Niveau A
Zorg dat alle zichtbare tekst van een bedieningselement is opgenomen in de toegankelijke naam.
Succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Zorg dat bediening door beweging van een apparaat kan worden uitgeschakeld en zorg voor een alternatieve bediening.
Succescriterium 2.5.5 Grootte van het aanwijsgebied
Niveau AAA
Zorg dat het klikbare gebied van een bedieningselement groot genoeg is.
Succescriterium 2.5.6 Input gelijktijdige invoermechanismen
Niveau AAA
Zorg dat gewisseld kan worden tussen toetsenbord, muis of andere manieren van invoer.
Succescriterium 2.5.7 Sleepbewegingen
Niveau AA
Zorg dat functionaliteit dat gebruik maakt van een sleepbeweging ook met 1 klik of tap te bedienen is.
Lees meer over sleepbewegingen
Succescriterium 2.5.8 Grootte van het aanwijsgebied (minimum)
Niveau AA
Zorg dat het klikbare gebied van een bedieningselement minimaal 24 bij 24 pixels is, of dat er rondom het bedieningselement voldoende ruimte is.
Lees meer over grootte van het aanwijsgebied (minimum)
Principe 3. Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
Succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
Zorg dat de taal van de webpagina in de code is vastgelegd.
Lees meer over taal van de pagina
Succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
Zorg dat de taal van een gedeelte van de tekst dat in een andere taal dan de standaardtaal is geschreven in de code is vastgelegd.
Lees meer over taal van onderdelen
Succescriterium 3.1.3 Ongebruikelijke woorden
Niveau AAA
Zorg voor een mechanisme om moeilijke woorden uit te legen.
Succescriterium 3.1.4 Afkortingen
Niveau AAA
Zorg voor een mechanisme om afkortingen voluit weer te geven of uit te legen.
Succescriterium 3.1.5 Leesniveau
Niveau AAA
Zorg voor eenvoudige teksten.
Succescriterium 3.1.6 Uitspraak
Niveau AAA
Zorg voor een mechanisme om de uitspraak van woorden te kunnen bepalen.
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
Succescriterium 3.2.1 Bij focus
Niveau A
Laat een bedieningselement dat de focus krijgt niet zomaar een contextwijziging veroorzaken.
Succescriterium 3.2.2 Bij input
Niveau A
Laat een formulierelement dat ingevuld wordt niet zomaar een contextwijziging veroorzaken.
Succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Zorg dat navigaties op iedere pagina in een vaste volgorde in de code staan.
Succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Zorg dat onderdelen met dezelfde functie steeds dezelfde naam of beschrijving hebben.
Succescriterium 3.2.5 Verandering op verzoek
Niveau AAA
Laat niet zomaar een contextwijziging plaatsvinden.
Succescriterium 3.2.6 Consistente hulp
Niveau A
Zorg dat hulpfuncties op iedere pagina in een vaste volgorde in de code staan.
Lees meer over consistente hulp
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
Succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Niveau A
Geef in tekst aan waar de fout zit bij een verkeerd ingevuld formulierveld.
Lees meer over foutidentificatie
Succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Zorg voor zichtbare labels en instructies bij formuliervelden.
Lees meer over labels of instructies
Succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Geef suggesties voor verbetering van de invoer bij een verkeerd ingevuld formulierveld.
Succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Zorg dat fouten in formulieren kunnen worden voorkomen als belangrijke onomkeerbare acties worden uitgevoerd.
Succescriterium 3.3.5 Hulp
Niveau AAA
Zorg voor relevante hulp of gedetailleerde instructies.
Succescriterium 3.3.6 Foutpreventie (alle)
Niveau AAA
Zorg dat fouten in formulieren kunnen worden voorkomen.
Succescriterium 3.3.7 Overbodige invoer
Niveau A
Zorg dat informatie niet meerdere keren moet worden ingevuld in hetzelfde proces.
Lees meer over overbodige invoer
Succescriterium 3.3.8 Toegankelijke authenticatie (minimum)
Niveau AA
Gebruik geen cognitieve functietest voor het inloggen op een website.
Lees meer over toegankelijke authenticatie (minimum)
Succescriterium 3.3.9 Toegankelijke authenticatie (uitgebreid)
Niveau AAA
Gebruik geen cognitieve functietest voor het inloggen op een website.
Principe 4. Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
Succescriterium 4.1.1 Parsen
Niveau A
Gebruik code volgens de specificatie van de opmaaktaal.
Succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Zorg dat software de naam, rol en waarde van bedieningselementen kan bepalen.
Succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
Zorg statusberichten ook beschikbaar zijn voor hulptechnologieën.
Meer informatie
Ben je op zoek naar meer informatie? Of wil je een WCAG-onderzoek laten uitvoeren? Kijk dan eens op de website van WCAG.nl of neem contact op via niek@wcag.nl.
Bronnen
Links naar de richtlijnen
- WCAG 2.0 (NL)
- WCAG 2.0 (EN) (Engelstalig)
- WCAG 2.1 (NL)
- WCAG 2.1 (EN) (Engelstalig)
- WCAG 2.2 (NL)
- WCAG 2.2 (EN) (Engelstalig)
Links naar succescriterium begrijpen
- Understanding WCAG 2.0 (Engelstalig)
- Understanding WCAG 2.1 (Engelstalig)
- Understanding WCAG 2.2 (Engelstalig)