WCAG voor redacteuren

Maak je content toegankelijk voor iedereen. Deze praktische gids helpt je de belangrijkste WCAG-regels toe te passen in je dagelijkse werk.

Waarom is dit belangrijk voor jou?

Als redacteur wil je dat jouw content zoveel mogelijk mensen bereikt. Maar veel websites sluiten onbedoeld mensen uit omdat de content maar moeilijk te begrijpen is. Daarom is toegankelijke content schrijven zo belangrijk.

Als je duidelijke koppen gebruikt en begrijpelijke linkteksten schrijft, dan maak je je content niet alleen toegankelijk voor mensen met een beperking maar wordt je tekst uiteindelijk ook beter vindbaar in zoekmachines. Daarbij zorgt een logische structuur ook dat je boodschap begrijpelijker is voor alle lezers.

Neem toegankelijkheid vanaf het begin mee, omdat het achteraf aanpassen van content veel tijdrovender is.

Je belangrijkste taken

1. Structureer je content met koppen

Gebruik de kop-opmaak in je pagina-editor om je content logisch op te delen. Een goede kop vertelt duidelijk waar de tekst of het onderdeel over gaat.

De regels:

  • Begin altijd met een H1 met onderwerp van de pagina
  • Gebruik H2 voor hoofdonderwerpen
  • Gebruik H3 voor subonderwerpen onder een H2
  • Gebruik maximaal één H1 per pagina
  • Sla geen kopniveaus over: ga niet van een H2 direct naar H4

Voorbeeld:

<!-- ✅ Goed voorbeeld -->
H1: Aanmelden voor dit webinar
  H2: Wat leer je?
  H2: Voor wie is dit webinar?
    H3: Beginners
    H3: Gevorderden
  H2: Praktische informatie

Tip: Vergelijk de koppen van een pagina met een inhoudsopgave. Kunnen gebruikers door alleen de koppen te lezen begrijpen waar de pagina over gaat?

De 5-minuten check
  1. Maak een koppenlijst:
    • Ga door je pagina
    • Schrijf alle koppen op (H1, H2, H3, etc.)
    • Nummer ze in volgorde
  2. Controleer de logica:
    • Begint je pagina met een H1?
    • Sla je geen niveaus over? (niet van H2 naar H4)
    • Beschrijft elke kop wat eronder staat?
  3. Test met een schermlezer:
    • Start je schermlezer
    • Druk op H (NVDA) of Control + Option + Command + H (VoiceOver)
    • Luister naar de koppen
    • Begrijp je de structuur?

Let op: Gebruik kop-stijlen niet om tekst op te maken volgens een bepaalde styling maar echt alleen voor structuur.

Lees meer over toegankelijke koppen

2. Schrijf duidelijke linkteksten

Schrijf linkteksten die vertellen waar een link naartoe gaat. Vermijd generieke linkteksten zoals “lees meer” of ”klik hier”.

Voorbeeld:

De 5-minuten check
  1. Ga door alle links op je pagina
  2. Controleer de linktekst:
    • Is duidelijk waar de link naartoe gaat?
    • Kun je dit begrijpen zonder de omringende tekst?
    • Vermijd “klik hier”, “lees meer”, “meer info”
  3. Test met een schermlezer:
    • Start je schermlezer
    • Druk op K (NVDA) of Control + Option + Command + L (VoiceOver)
    • Luister naar de links
    • Begrijp je waar de link naar toe gaat?

Lees meer over linkdoel (in context)

3. Schrijf tekstalternatieven voor afbeeldingen

Voeg bij elke afbeelding een korte beschrijving toe die vertelt wat de afbeelding laat zien of doet.

Bepaal in welke categorie je afbeelding valt:

Andere tips:

  • Houd het tekstalternatief kort: maximaal 150 tekens
  • Gebruik geen “afbeelding van” of “foto van”

Voorbeelden:

  • ❌ Fout: “IMG_20250613.jpg”
  • ✅ Goed: “Team viert succes met taart en slingers”
  • ❌ Fout: “afbeelding van een man”
  • ✅ Goed: “Man in pak presenteert aan whiteboard”

Is de afbeelding alleen maar voor decoratie? Laat dan het tekstalternatief leeg.

Lees meer over tekstalternatieven

4. Schrijf duidelijke en unieke paginatitels

Schrijf een paginatitel die duidelijk beschrijft waar de pagina over gaat.

De perfecte paginatitel:

  • komt overeen met de eerste kop van de content op de pagina
  • begint met het onderwerp van de pagina en eindigt met de organisatie
  • is unieke binnen de website

Voorbeeld:

  • ❌ Fout: “Home”
  • ✅ Goed: “Kennisbank digitale toegankelijkheid – WCAG.nl”
De 5-minuten check
  1. Bekijk de browsertab van de pagina:
    • Staat er een duidelijke titel?
    • Weet je direct waar je bent?
  2. Test met meerdere pagina’s:
    • Open 5 pagina’s van je website
    • Heeft elke pagina een unieke titel?
    • Kun je ze uit elkaar houden door de tabbladen?

Lees meer over paginatitel

Hulpmiddelen voor redacteuren

Koppenstructuur bekijken:

Contrast controleren:

Lees meer over hulpmiddelen bij het toetsen

Praktische tips

Afbeeldingen

  • Geef informatieve en functionele afbeeldingen een tekstalternatief. Beschrijf wat je ziet. Is er geen informatie te zien? Laat het tekstalternatief dan leeg.

Media

  • Voeg bij elk geluidsfragment een transcript toe.
  • Maak bij filmpjes zonder geluid een audiodescriptie.
  • Voorzie filmpjes van ondertitels én een audiodescriptie.
  • Geef elke pagina een duidelijke paginatitel.
  • Schrijf linkteksten die zeggen waar de link naartoe gaat. Vermijd vage woorden zoals “klik hier” of “lees meer”.

Ontwerp

  • Zorg voor minimaal 4,5:1 contrast tussen tekst en achtergrond.
  • Gebruik je grote tekst (minstens 24px of 18.7px vetgedrukt)? Zorg dan voor minimaal 3:1 contrast.
  • Zorg dat onderdelen in diagrammen en grafieken minimaal 3:1 contrast hebben.

Tekst

  • Gebruik de kop-opmaak in de editor. Gebruik H1 voor de hoofdtitel. Bouw je koppen daarna logisch op (H1 → H2 → H3).
  • Gebruik de lijst-opmaak in de editor als je een opsomming maakt.
  • Gebruik de tabel-opmaak in de editor als je een tabel maakt. Voeg duidelijke tabelkoppen toe.
  • Gebruik de juiste taalcode als je tekst in een andere taal schrijft.

Handige bronnen

Succescriteria

Alle succescriteria waar een redacteur bij betrokken is:

Afbeeldingen

Bediening

Beweging

Formulieren

Media

Ontwerp

Techniek

Tekst

Meer hulp nodig?

WCAG.nl

Heb je vragen over toegankelijkheid, behoefte aan advies of wil je een onderzoek laten uitvoeren? Stuur me dan gerust een bericht via niek@wcag.nl of bezoek WCAG.nl voor meer informatie.

Ik maak WCAG-richtlijnen begrijpelijk en help je met het vinden van praktische oplossingen.