Digitale toegankelijkheid uitgelegd

Digitale toegankelijkheid draait om websites, documenten en apps die iedereen kan gebruiken, ook voor mensen met een beperking. Het betekent dat digitale producten zo zijn gemaakt dat ze eenvoudig te gebruiken zijn door iedereen. Het maakt niet uit of die beperking tijdelijk, situationeel of permanent is. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een gebroken arm (tijdelijk), iemand die in fel zonlicht zit en minder goed kan zien (situationeel), of iemand die blind is (permanent).

Een toegankelijke website:

  • is gemakkelijker in gebruik
  • werkt met verschillende browsers en hulptechnologieën
  • wordt beter gevonden in zoekmachines
  • is beter te onderhouden

En niet onbelangrijk: Digitale toegankelijkheid is wettelijk verplicht voor Nederlandse overheden. Ook webwinkels, banken, telecomproviders en vervoersbedrijven moeten eraan voldoen.

Over de Nederlandse wetgeving →

Richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent

WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn internationale richtlijnen die beschrijven hoe je webcontent toegankelijk kunt maken. 

Deze richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent zijn gebaseerd op 4 principes:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

De principes zijn onderverdeeld in 13 richtlijnen. Elk van deze richtlijnen bevat toetsbare eisen, ook wel ‘succescriteria’ genoemd.

Deze succescriteria zijn ingedeeld in 3 conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn bepaald op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp en de technische implementatie van een website.

Principes en richtlijnen

Principe 1: Waarneembaar

Zorg dat alle gebruikers jouw content kunnen zien, horen of voelen. Denk aan bezoekers die een schermlezer gebruiken of meer contrast nodig hebben.

  • Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
  • Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
  • Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
  • Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

Principe 2: Bedienbaar

Maak je website bedienbaar zonder muis. Sommige bezoekers gebruiken alleen een toetsenbord, spraakherkenningsoftware of andere hulpmiddelen om te navigeren.

  • Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
  • Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
  • Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
  • Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
  • Richtlijn 2.5 Input modaliteiten

Principe 3: Begrijpelijk

Schrijf helder en zorg dat je website logisch werkt. Bezoekers moeten snappen wat er gebeurt als ze ergens op klikken.

  • Richtlijn 3.1 Leesbaar
  • Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
  • Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

Principe 4: Robuust

Bouw je website zo dat verschillende browsers en hulpmiddelen (zoals schermlezers) het goed kunnen presenteren. Ook op oudere apparaten.

  • Richtlijn 4.1 Compatibel

Alle WCAG-richtlijnen →