Het web is een steeds belangrijker onderdeel van ons leven. We gebruiken het onder andere voor:
- onderwijs
- gezondheidszorg
- overheidsvoorzieningen
- bankzaken
- werk
- ontspanning
- sociale contacten
Digitale toegankelijkheid gaat over websites, documenten en apps die iedereen kan gebruiken, ook mensen met een functiebeperking.
Soorten beperkingen
Digitale toegankelijkheid helpt mensen met verschillende soorten beperkingen. Die kunnen tijdelijk, situationeel of permanent zijn:
Permanente beperkingen
- Visuele beperking
- Auditieve beperking
- Cognitieve, taal- of leerbeperking
- Fysieke of motorische beperking
- Spraakbeperking
Tijdelijke beperkingen
Bijvoorbeeld iemand met een gebroken arm of vergeten bril.
Situationele beperkingen
Bijvoorbeeld iemand die in fel zonlicht zit en daardoor het scherm minder goed kan zien, of in een stiltecoupé waar je geen geluid kunt afspelen.
Voordelen van digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid zorgt voor gelijke toegang voor iedereen, maar daarnaast heeft toegankelijke webcontent nog wat voordelen:
- Gebruiksvriendelijker voor iedereen: Duidelijke knoppen, begrijpelijke taal en een logische navigatie helpen alle gebruikers. Niet alleen mensen met een functiebeperking.
- Werkt met verschillende hulpmiddelen: Schermlezers, toetsenbordnavigatie en spraakbesturingssoftware werken allemaal als je website toegankelijk is.
- Betere vindbaarheid: Zoekmachines kunnen toegankelijke content beter lezen en indexeren. Goede koppen, tekstalternatieven en heldere structuur helpen ook je SEO.
- Makkelijker te onderhouden: Nette code en gestructureerde opbouw maken updates en aanpassingen eenvoudiger.
- Wettelijk verplicht: Digitale toegankelijkheid is wettelijk verplicht voor Nederlandse overheden maar ook voor webwinkels, banken, telecomproviders en vervoersbedrijven.
Richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent
Om webcontent toegankelijk te maken, heb je duidelijke richtlijnen nodig. Die richtlijnen bestaan: de Web Content Accessibility Guidelines, oftewel WCAG.
WCAG is gebaseerd op 4 principes:
- Waarneembaar
- Bedienbaar
- Begrijpelijk
- Robuust
De principes zijn onderverdeeld in 13 richtlijnen. Elk van deze richtlijnen bevat toetsbare eisen, ook wel ‘succescriteria’ genoemd. In WCAG 2.2 zijn er 86 succescriteria.
Deze succescriteria zijn ingedeeld in 3 conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn bepaald op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp en de technische implementatie van een website.
Daarnaast zijn er ook nog verschillende versies van WCAG.
Principes en richtlijnen
Principe 1: Waarneembaar
Zorg dat alle gebruikers jouw content kunnen zien, horen of voelen. Denk aan mensen die een schermlezer gebruiken of meer contrast nodig hebben.
De richtlijnen van dit principe zijn:
- Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
- Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
- Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
- Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
Principe 2: Bedienbaar
Maak je website bedienbaar zonder muis. Sommige mensen gebruiken alleen een toetsenbord, spraakherkenningssoftware of andere hulpmiddelen om te navigeren.
De richtlijnen van dit principe zijn:
- Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
- Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
- Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
- Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
- Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
Principe 3: Begrijpelijk
Schrijf helder en zorg dat je website logisch werkt. Mensen moeten snappen wat er gebeurt als ze ergens op klikken. Help mensen bij het invullen van formulieren en het voorkomen van fouten.
De richtlijnen van dit principe zijn:
Principe 4: Robuust
Bouw je website op een manier zodat verschillende browsers en hulpmiddelen (zoals schermlezers) het goed kunnen presenteren. Nu en in de toekomst.
De enige richtlijn van dit principe is:
Verder lezen
Wil je meer weten over WCAG en digitale toegankelijkheid? In deze kennisbank vind je onder andere: