Nieuw in WCAG 2.2
Zorg dat hulpfuncties op iedere pagina in een vaste volgorde in de code staan. Onder hulpfuncties vallen (onder andere):
- contactgegevens zoals telefoonnummer, e-mailadres, openingsuren;
- manieren om contact te zoeken zoals een chatprogramma, contactformulier, kanalen op sociale media;
- zelfhulpmogelijkheden zoals de veelgestelde vragen of een handleiding;
- geautomatiseerd contact zoals een chatbot.
Op veel websites worden dit soort hulpfuncties aangeboden. Als hulpfuncties op meerdere pagina’s voorkomen, zorg dan dat ze telkens in dezelfde volgorde op de webpagina zijn geplaatst. Dan kunnen mensen die moeite hebben met het vinden van deze hulpfuncties ze beter vinden.
Toepassen
- Zorg dat hulpfuncties op iedere pagina in een vaste volgorde in de code staan.
Impact
- Mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Mensen die blind of slechtziend zijn.
- Mensen die een cognitieve, taal- of leerbeperking hebben.
Verantwoordelijkheid
- Vormgever
- Ontwikkelaar