Van derden afkomstige content

Content die afkomstig is van derden is alle inhoud die niet door jouw organisatie is gemaakt. Je komt het overal tegen op websites:

  • YouTube-video’s die je hebt ingesloten
  • Reacties van bezoekers op je blog
  • Productreviews van klanten
  • PDF-rapporten van andere organisaties
  • Google Maps op je contactpagina

Het probleem? Deze content is vaak niet helemaal toegankelijk. Een bezoeker upload een foto zonder beschrijving. Een externe video heeft geen ondertitels. Een PDF is slecht opgebouwd. Maar wie is er verantwoordelijk: jij of de maker van de content?

Uitzondering in de wet

Zowel de Wet digitale overheid en de Europese toegankelijkheidswet (EAA) gebruiken dezelfde belangrijke uitzondering voor content van derden:

van derden afkomstige inhoud die niet door de betrokken marktdeelnemer wordt gefinancierd of ontwikkeld en waarover deze geen zeggenschap heeft

Artikel 2, lid 4 Europese toegankelijkheidswet

Er zijn hier drie duidelijke criteria. Als één ervan van toepassing is, dan ben je verantwoordelijk:

Financiering

Betaal je iemand om content te maken of te leveren? Dan ben je verantwoordelijk. Dit geldt ook voor indirecte betalingen, zoals:

  • Advertentie-inkomsten die afhangen van de content
  • Gratis diensten waarbij je betaalt met data

Ontwikkeling

Heb je opdracht gegeven voor de content of heb je er zelf actief aan meegewerkt? Dan kun je niet zeggen dat het extern is. Voorbeelden:

  • Filmpjes die speciaal voor jou worden gemaakt
  • Rapporten die je laat schrijven
  • Interviews die je laat afnemen

Zeggenschap

Kun je content aanpassen, goedkeuren, weigeren of verwijderen? Dan heb je er controle over en ben je medeverantwoordelijk. Dit geldt bijvoorbeeld voor:

  • Reacties die je moet goedkeuren
  • Content die je kunt bewerken
  • Berichten die je kunt verwijderen

(Dit criterium zorgt voor de meeste discussie, omdat de grens tussen ‘kunnen modereren’ en ‘echte controle hebben’ niet altijd duidelijk is.)

Verschil met WCAG-EM

Terwijl de EAA externe content vaak uitzondert, heeft WCAG-EM (Web Content Accessibility Guidelines – Evaluation Methodology) een andere benadering. WCAG-EM kijkt niet naar wie de content heeft gemaakt, maar naar wat je er praktisch mee kunt doen.

Volgens WCAG-EM kun je externe content ook zelf toegankelijk maken door:

  • Problemen binnen twee dagen op te lossen
  • Niet-toegankelijke content duidelijk te markeren
  • Toegankelijke alternatieven aan te bieden

Deze benadering stimuleert je om actief verantwoordelijkheid te nemen, ook voor content die je niet zelf hebben gemaakt.

De beste strategie ligt vaak in het midden: gebruik de uitzonderingen in de wet voor juridische zekerheid, maar probeer waar mogelijk toch verbeteringen door te voeren.