Cognitieve, taal- of leerbeperking

Cognitieve en neurologische beperkingen beïnvloeden hoe mensen informatie opslaan, ophalen en gebruiken. Dit zijn vaak onzichtbare beperkingen die niet altijd de intelligentie aantasten. Alleen bepaalde functies kunnen zijn aangetast, terwijl andere volledig intact blijven.

Ze maken content bruikbaar voor hun specifieke behoeften. Zij passen bijvoorbeeld soms hun browser aan naar hun eigen voorkeuren (zoals het inzoomen op de pagina of het aanpassen van kleuren of lettertypen).

Cognitieve processen zijn de manieren waarop iemand informatie opneemt en interpreteert. Hierbij gebruiken we mentale functies zoals:

  • Aandachtsfuncties
  • Geheugenfuncties
  • Emotionele functies
  • Denkfuncties
  • Rekenfuncties

Mensen met een cognitieve, taal- of leerbeperking kunnen moeite hebben met complexe taken, inconsistente navigaties en bewegende of knipperende inhoud.

Belangrijk om te weten: twee mensen met dezelfde diagnose kunnen heel verschillende ervaringen hebben.

Varianten

Enkele voorbeelden van cognitieve beperkingen:

  • Verstandelijke beperkingen kenmerken zich door langzamer leren en hebben moeite met complexe informatie. Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak hulp nodig bij dagelijkse taken zoals werk, school en sociale situaties. Ondersteuningsbehoeften kunnen sterk verschillen.
  • Fotosensitieve epilepsie is een neurologische aandoening waarbij mensen een aanval kunnen krijgen door knipperende content of felle lichten.
  • Geheugenbeperking zijn problemen met het onthouden van informatie. Dit kan komen door ouderdom, hersenletsel of bijvoorbeeld dementie.
  • ADHD omvat problemen om aandacht vast te houden bij een taak. Veel mensen met een concentratiestoornis raken snel afgeleid door geluid, beweging of andere prikkels.
  • ASS (autisme spectrum stoornis) zorgt voor problemen met sociale communicatie en gedrag. Veel mensen met ASS zijn gevoelig voor prikkels zoals geluid en licht. De intelligentie en taalvaardigheden kunnen sterk verschillen.
  • Taal- of leerstoornis laat zich zien door moeite met lezen (dyslexie), schrijven of rekenen (dyscalculie). De intelligentie is meestal normaal, maar deze specifieke vaardigheden zijn moeilijk.

Ongeveer 440.000 Nederlanders hebben een verstandelijke beperking.

VZinfo.nl

Drempels

Veelvoorkomende drempels op een website:

  • Tijdsdruk om (bijvoorbeeld) een formulier in te vullen
  • Automatisch bewegende of knipperende content
  • Koppen die niet de onderliggende tekst beschrijven
  • Bedieningselementen zonder zichtbare focusindicator

Hulpmiddelen

Hulpmiddelen bij het gebruik van een computer of telefoon:

  • Noise-cancelling headphones
  • Spraakherkenningssoftware
  • Wachtwoordmanagers