WCAG uitgelegd

De richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent (in het Engels de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)) zijn gebaseerd op 4 principes:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

De principes zijn onderverdeeld in 13 richtlijnen. Elk van deze richtlijnen bevat toetsbare eisen, ook wel ‘succescriteria’ genoemd.

Deze succescriteria zijn ingedeeld in 3 conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn bepaald op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp en de technische implementatie van een website.

WCAG 2.2 bevat in totaal 86 succescriteria verdeeld over deze 3 niveaus.

Lees meer over WCAG-versies →

Principes en richtlijnen

Principe 1: Waarneembaar

Zorg dat alle gebruikers jouw content kunnen zien, horen of voelen. Denk aan bezoekers die een schermlezer gebruiken of meer contrast nodig hebben.

  • Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
  • Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
  • Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
  • Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

Principe 2: Bedienbaar

Maak je website bedienbaar zonder muis. Sommige bezoekers gebruiken alleen een toetsenbord, spraakherkenningsoftware of andere hulpmiddelen om te navigeren.

  • Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
  • Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
  • Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
  • Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
  • Richtlijn 2.5 Input modaliteiten

Principe 3: Begrijpelijk

Schrijf helder en zorg dat je website logisch werkt. Bezoekers moeten snappen wat er gebeurt als ze ergens op klikken.

  • Richtlijn 3.1 Leesbaar
  • Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
  • Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

Principe 4: Robuust

Bouw je website zo dat verschillende browsers en hulpmiddelen (zoals schermlezers) het goed kunnen presenteren. Ook op oudere apparaten.

  • Richtlijn 4.1 Compatibel

Alle WCAG-richtlijnen →