Content die afkomstig is van derden is alle inhoud die niet door jouw organisatie is gemaakt. Je komt het overal tegen op websites:
- YouTube-video’s die je hebt ingesloten
- Reacties van bezoekers op je blog
- Productreviews van klanten
- PDF-rapporten van andere organisaties
- Google Maps op je contactpagina
Het probleem? Deze content is vaak niet helemaal toegankelijk. Een bezoeker upload een foto zonder beschrijving. Een externe video heeft geen ondertitels. Een PDF is slecht opgebouwd. Maar wie is er verantwoordelijk: jij of de maker van de content?
Uitzondering in de wet
Zowel de Wet digitale overheid als de Europese toegankelijkheidswet (EAA) gebruiken dezelfde belangrijke uitzondering voor content van derden:
van derden afkomstige inhoud die niet door de betrokken marktdeelnemer wordt gefinancierd of ontwikkeld en waarover deze geen zeggenschap heeft
Artikel 2, lid 4 Europese toegankelijkheidswet
Er zijn hier drie duidelijke criteria. Als geen van deze drie van toepassing is, ben je niet verantwoordelijk voor de externe content:
Financiering
Betaal je iemand om content te maken of te leveren? Dan ben je verantwoordelijk. Dit geldt ook voor indirecte betalingen, zoals:
- Advertentie-inkomsten die afhangen van de content
- Gratis diensten waarbij je betaalt met data
Ontwikkeling
Heb je opdracht gegeven voor de content of heb je er zelf actief aan meegewerkt? Dan kun je niet zeggen dat het extern is. Voorbeelden:
- Filmpjes die speciaal voor jou worden gemaakt
- Rapporten die je laat schrijven
- Interviews die je laat afnemen
Zeggenschap
Kun je content aanpassen, goedkeuren, weigeren of verwijderen? Dan heb je er controle over en ben je medeverantwoordelijk. Dit geldt bijvoorbeeld voor:
- Reacties die je moet goedkeuren
- Content die je kunt bewerken
- Berichten die je kunt verwijderen
(Dit criterium zorgt voor de meeste discussie, omdat de grens tussen ‘kunnen modereren’ en ‘echte controle hebben’ niet altijd duidelijk is.)