Onlinekaarten en -karteringsdiensten

Kaarten zijn overal te vinden:

  • Google Maps op je contactpagina (“Bezoek ons kantoor”)
  • Routeplanner naar een evenementlocatie
  • “Vind een vestiging bij jou in de buurt”
  • Wandelroute met bezienswaardigheden
  • Datavisualisatie per provincie
  • Historische kaarten bij artikelen
  • Weerkaarten in een nieuwsbericht

Ze helpen bezoekers om je kantoor te vinden, tonen je vestigingen of illustreren data. Het probleem? Visuele kaarten zijn lastig om goed toegankelijk te maken. Alle straatnamen, gebouwen en navigatiefuncties beschrijven is een enorme klus. Maar moet dat altijd?

Uitzondering in de wet

Zowel de Wet digitale overheid als de Europese toegankelijkheidswet (EAA) hebben een uitzondering voor kaarten:

onlinekaarten en -karteringsdiensten, voor zover essentiële informatie op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt in het geval van voor navigatie bestemde kaarten

Artikel 1, lid 4 richtlijn 2016/2102

De uitzondering geldt voor alle kaarten: zowel statische afbeeldingen als interactieve kaarten met navigatiefuncties zoals bewegen, zoomen en pannen. De rest van de pagina, moet gewoon toegankelijk zijn.

Bij navigatiekaarten geldt een extra voorwaarde: de essentiële informatie moet je op een toegankelijke manier aanbieden.

KaartEssentiële informatie
NavigatiekaartUitgezonderdVerplicht
Andere kaartUitgezonderdUitgezonderd
Uitzonderingen voor kaarten

De term “navigatiekaart” heeft nergens een exacte definitie. Wel geeft de toelichting van richtlijn 2016/2102 (overweging 29) aan dat het gaat om kaarten voor:

  • Het lokaliseren van gebouwen
  • Het lokaliseren van gebieden waar diensten worden aangeboden
  • Het helpen van personen om ergens te komen

Dus: Gebruik je een kaart om bezoekers naar een fysieke locatie te leiden? Dan is het een navigatiekaart.

(Ik gebruik dezelfde uitleg voor de EAA, omdat beide wetten dezelfde formulering gebruiken. Maar in de EAA zelf ontbreekt deze toelichting.)

Essentiële informatie

De visuele kaart zelf hoeft niet volledig toegankelijk. Maar je moet wel alle essentiële informatie op een toegankelijke manier aanbieden. De wet noemt drie belangrijke dingen als essentiële informatie:

1. Postadressen

Geef het volledige adres:

  • Straatnaam + huisnummer
  • Postcode + plaats
  • Land (bij internationale websites)

2. Openbaar vervoer

Noem nabije haltes, stations of metro’s:

  • Naam van de halte
  • Welke lijnen stoppen er
  • Afstand tot je locatie (optioneel maar handig)

3. Namen van plaatsen of gebieden

Help bezoekers de locatie te herkennen:

  • In welke wijk/buurt zit je?
  • Naast welk bekend gebouw?
  • Nabij welk herkenningspunt?

Grijs gebied

Er zijn toepassingen waarbij de grens onduidelijk is:

  • Wandelroute met bezienswaardigheden (navigeren plus informatie)
  • “Onze projecten in Nederland” (portfolio of navigatie?)
  • Enz.

Bij twijfel? Bied de essentiële informatie gewoon aan. Dan zit je altijd goed.