Vaak moet een website opnieuw worden onderzocht na de eerste evaluatie. Dit heet een hertoets. Een hertoets is er om te controleren of de problemen zijn opgelost of om de voortgang in de tijd bij te houden.
Wanneer doe je een hertoets?
Een hertoets doe je bijvoorbeeld:
- Na het oplossen van toegankelijkheidsproblemen
- Bij grote veranderingen aan de website
- Voor periodieke monitoring van de website
Tenzij de website ingrijpend is veranderd blijven de scope, het conformiteitsniveau en het basisniveau van ondersteuning hetzelfde.
WCAG-EM stelt geen vaste periode voor het uitvoeren van een hertoets. Bij grote website-wijzigingen of langere tussenperiodes (meer dan 6 maanden) is vaak een volledig nieuw onderzoek efficiënter dan een hertoets.
In de praktijk wordt in Nederland een hertoets meestal na ongeveer 12 weken gepland.
Steekproef aanpassen
Welke steekproef kies je voor een hertoets?
Bij een hertoets wordt een combinatie van oude en nieuwe pagina’s gebruikt:
1. Deel van de originele steekproef hergebruiken
Neem ongeveer de helft van de pagina’s uit het onderzoek mee in de hertoets. Dit helpt om de resultaten te vergelijken. Je ziet direct of problemen echt zijn opgelost.
2. Nieuwe pagina’s toevoegen
Vervang de andere helft door nieuwe pagina’s. Dit verbetert de dekking van het onderzoek en je ontdekt eventuele nieuwe problemen.
Bij een steekproef van 20 pagina’s in een onderzoek neem je dus 10 pagina’s uit vorige steekproef en 10 nieuwe pagina’s. De totale steekproef blijft 20 pagina’s.
Daar komt bij dat er soms pagina’s of functionaliteit worden verwijderd of aangepast:
- Bij verwijderde pagina’s kies je vergelijkbare pagina’s met dezelfde template
- Bij verwijderde functionaliteiten kies je vergelijkbare pagina’s met dezelfde functionaliteit
- Bij verwijderde documenten kies je ander documenten
Steekproef onderzoeken bij een hertoets
Test alle geselecteerde pagina’s opnieuw grondig op toegankelijkheid. Focus op de eerder gevonden problemen.
Tijdens een hertoets loop je soms tegen nieuwe problemen aan. Die neem je ook mee in je onderzoek. Deze komen mogelijk door:
- Reparatie ging mis: Bij het oplossen van één probleem ontstond een nieuw probleem
- Andere beoordelaar: Een collega-onderzoeker beoordeelt een situatie anders dan jij
- Vernieuwde inzichten: WCAG-interpretatie of toetsmethodes zijn aangescherpt
- Gemiste details: Randgevallen die je de eerste keer over het hoofd zag
Behandel nieuwe problemen hetzelfde als oorspronkelijke bevindingen: documenteer ze en geef concrete herstelstappen.