Digitale toegankelijkheid uitgelegd

Digitale toegankelijkheid gaat over websites, documenten en apps die iedereen kan gebruiken, ook mensen met een functiebeperking. Het maakt niet uit of die beperking tijdelijk, situationeel of permanent is. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een gebroken arm (tijdelijk), iemand die in fel zonlicht zit en daardoor minder goed kan zien (situationeel) of iemand die blind is (permanent).

Toegankelijke webcontent:

  • is gemakkelijker in gebruik
  • werkt met verschillende browsers en hulptechnologieën
  • wordt beter gevonden in zoekmachines
  • is beter te onderhouden

En niet onbelangrijk: digitale toegankelijkheid is wettelijk verplicht voor Nederlandse overheden. Ook webwinkels, banken, telecomproviders en vervoersbedrijven moeten eraan voldoen.

Over de Nederlandse wetgeving →

Richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent

WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn internationale richtlijnen die beschrijven hoe je webcontent toegankelijk kunt maken. 

Deze richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent zijn gebaseerd op 4 principes:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

De principes zijn onderverdeeld in 13 richtlijnen. Elk van deze richtlijnen bevat toetsbare eisen, ook wel ‘succescriteria’ genoemd.

Deze succescriteria zijn ingedeeld in 3 conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn bepaald op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp en de technische implementatie van een website.

Principes en richtlijnen

Principe 1: Waarneembaar

Zorg dat alle gebruikers jouw content kunnen zien, horen of voelen. Denk aan mensen die een schermlezer gebruiken of meer contrast nodig hebben.

De richtlijnen van dit principe zijn:

Principe 2: Bedienbaar

Maak je website bedienbaar zonder muis. Sommige mensen gebruiken alleen een toetsenbord, spraakherkenningssoftware of andere hulpmiddelen om te navigeren.

De richtlijnen van dit principe zijn:

Principe 3: Begrijpelijk

Schrijf helder en zorg dat je website logisch werkt. Mensen moeten snappen wat er gebeurt als ze ergens op klikken. Help mensen bij het invullen van formulieren en het voorkomen van fouten.

De richtlijnen van dit principe zijn:

Principe 4: Robuust

Bouw je website op een manier zodat verschillende browsers en hulpmiddelen (zoals schermlezers) het goed kunnen presenteren. Nu en in de toekomst.

De enige richtlijn van dit principe is: